logo

Ehtiihän Pariisiin

Ehtiihän sinne Pariisiin myöhemminkin…

Abstrakti taide ja modernismin monet suunnat rantautuivat Suomeen sotien jälkeisinä vuosikymmeninä. Taidemaalarit, kuvanveistäjät ja graafikot siirtyivät sankoin joukoin näiden uusien taidesuuntien pariin.

Esimerkiksi informalismi hylkäsi lopullisesti muotoa, tyyliä ja kauneutta koskevat perinteiset sommittelun säännöt sekä perspektiivin. Keski-Suomessa kuvataiteilija ja taidevaikuttaja Helmer Selin järjesti kuvataiteen harrastajille ja taiteilijoille Korpilahdella kuvataidekursseja, jotka tunnettiin Suomen taidekentällä laajemminkin.

Taideteokset kertovat aina oman syntyhetkensä ajankohdasta, mutta millaisena suomalainen 1950- ja 1960-lukujen taide näyttäytyy Jyväskylän kaupungin taidekokoelmien valossa? Löytyykö kokoelman teoksista modernismin monien suuntausten vuoropuhelua vai kulkevatko teokset omaa polkuaan?

”Ehtiihän sinne Pariisiin myöhemminkin …”, totesi toimittaja vuonna 1957 lehtijutussa kirjoittaessaan kuvataiteen kesäkursseista Korpilahdella. Pariisi on ikuinen kaupunki ja sinne ehtii myöhemminkin, mutta Jyväskylän kaupungin taidekokoelmien helmet 1950- ja 1960-luvuilta näet vain Jyväskylän taidemuseossa.